Sivut

perjantai 6. heinäkuuta 2012

ompelen pompelen



Kuten jo aikaisemmin uhkasin, aion nyt kertoa teille enmän ompeluharrastuksestani.
Olen rakastanut ompelua aina, ihan pennusta lähtien. Ala-asteella jo tein itselle ensimmäisiä vaatteita ja ylä-asteella vimma senkuin yltyi. Käytin viimeiset rahani kankaisiin ja tilkuista ompelin pikkusiskolleni Barbien-vaatteita. silloin taisin saada myös oman ompelukoneenkin...tai koirani sai. Joululahjapaketissa luki sen hetkisen koirani nimi x)) Onneksi sesse oli sen verran kiltti, että sain lainailla konetta. Sama kone on minulla käytössä edelleen :D Monia asioita on tullut opittuaa kantapään kautta ja välillä on itkettu ja purettu mutta muullahan sitä ei opi kuin tekemällä, vai mitä?

Lisäoppi ei kumminkaan ojaan kaada, niinpä suuntasin yläasteen jälkeen Länsi-Lapin ammatti-instittuuttiin. (nykyinen Lappia) Isona minusta tulisi vaatetusartesaani. 
Artesaani on vähän niinkuin pukuompelija mutta taiteellisempi linja.
Me esim. opiskelimme kaavojen ja ompelun lisäksi maalausta, valokuvausta, veistostentekoa, suunnittelua tms.
koulussa oli todella kivaa, olin tosissaan omalla alalla.
Koulu kesti 4 vuotta, koska kävin lukiota samaan aikaa. 
valmistujaisasun tein tietty itse :)

on muuten harvinaisen ruma lätsä...

Koulun jälkeen en kauaa kotona homehtunut vaan pääsin vaatekauppaan töihin, missä olen edelleen. Olen myymälän somistaja, joten luovuutta saan toteuttaa myös töissä.
Ompelu on jäänyt harrastukseksi.
Välillä tuntuu että ei ole oikein aikaa eikä intoa mutta on kausia jolloin en muuta tekisikään kuin ompelisi :)

Mutta mitä minä sitten ompelen?
Korsetteja esimerkiksi.
Kaikki korsetit sopii kiristykseen ja ovat syöneet metalliset flex-luut.
Luut ostan aina Belle Modestelta ja tarvittaessa teen myös tilauksesta korsetteja:)
Kaavat olen tehnyt joskus koulussa mutta rajun laihtumisen ja treenin  vuoksi niitä on pitänyt välistä aina muokata sopiviksi :)












Olen myös "duunannut" korsetteja, eli ostanut ebay:stä kympillä muoviluisen ihanuuden ja syöttäny sille flex-luuta. Luukujat yleensä on kapeat joten olen päälle ommellut uudet kujat tai leventäny vanhoja kujia.

Tämän asun hame on myös tehty itse. Hameita rakastan myöskin tehdä <3


Hämähäkki hame omaa tuotantoa myös.

kuin myöskin tämä hame

Hattu omaa tuotantoa.




Korsettien jälkeen hyvänä kakkosena tulee mekot. Varsinkin 50-luvun tyyliset, leveähelmaiset kellomekot.
Mekot teen ihan vain topin kaavalla ja tuo helmahan on ympyrä, jossa on keskellä reikä. so simple!!









Toppeja tulee myös tehtyä. topeissä pitää olla paaljon pitsiä ja nyörityksiä ynnä muuta härpäkettä. Muutaman topin olen myös duunannu kangasväreillä.

Hame itsetehty myös.









hame itsetehty

Hameita onkin muutamissa kuvissa jo vilkkunut. Tässä muutama lisää :






Cosplay tuo kivasti haastetta ompeluharrastukseen. Mulla onkin projekti käynnissä, siitä varmaan seuraavaksi ;)

Lisäksi asusteita tulee väsättyä aika lailla, pinnejä, minihattuja, kaulapantoja. 
Muutama kuva vielä niistä, sitten vetäydyn takaisin ompelukoneen ääreen.




Myös mekko on itsetehty :D







5 kommenttia:

  1. Todella upeita! Oot kyllä mielettömän taitava ompelemaan :D Teetkö usein plansettomia korsetteja vai sattuiko näihin kuviin vain nyt tulemaan palnsettomia korsetteja :)? Olin tosiaan koko kesäksi suunnitellut tekeväni ihania ompeluksia, mutta työt vie puhtini täysin :/ Todella kurjaa, koska ompelua pitäisi harjoitella mahdollisimman paljon, koska itselleni se ei vielä ole mikää helppo juttu :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitoksia, on tässä oseampi vuos harjoiteltukin :D hirveästi en tykkää plansettiä käyttää mutta olisko tuolla kaapissa joku 5 korsettia mihin olen plansetin ommellu, noissa kuvissa oli kahdessa, pallokorsetissa ja musta/harmaassa korsetissa :D tykkään laittaa tuohon eteen enemän pitsiä ja nyörityksiä tms. :D

      aikaa on tosissaan välillä vaikea löytää ja työpäivän jälkeen ei monesti jaksa :/

      Poista
    2. Niinpäs onkin :D Joo, totta! Nuo ilman plansettia olevat näyttävät kyllä ihanilta <3

      Poista
  2. Vau, onpa hienoja kaikki! Mulla oli semmonen pieni himo lähteä ompelualalle, mutta lukio ja sen jälkeen yliopisto vei voiton. Hyvä kuitenkin, että sitä reenaa näköjään tosi taidokkaat ihmiset! :--)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kiitos. Voihan tuota ompelua harrastaa iha kotonakin. netistä saa paljon ohjeita ja kirjastosta kaavoja tms. ei se ole kuin harjoitella ;)

      Poista